Cum sa decontaminezi masina – Argila Decontaminare
Cuprins
Ce este o argila pentru decontaminare?
Pentru multi, argila de decontaminare este un obiect misterios si aproape „magic”, pe care doar detailerii profesionisti il folosesc. Motiv pentru care, foarte multi se tem sa o foloseasca.
Desi trebuie sa tii cont de cateva sfaturi, operatiunea de decontaminare cu ajutorul argilei este foarte usoara si merita sa o faci de 2-3 ori pe an, pentru a mentine un finish fin si curat!
De ce sa decontaminezi masina?
Suprafata masinii tale este bombardata constant de contaminanti care se vor lipi de vopseaua masinii si vor cauza probleme in stratul de vopsea. Contaminatii precum praful de frana incins, poluare industriala, reziduri de insecte, bitum, etc. Unele dintre ele fiind chiar corozive pentru vopsea, daca nu veti folosi o argila pentru decontaminare. Particule microscopice de metal provenite de la placutele de frana, se vor infiltra in stratul de lac si vor incepe sa rugineasca. Lucru in special vizibil pe masinile deschise la culoare.
Spalarea normala nu permite indepartarea contaminantilor de pe suprafata. In special spalarea care nu include si metoda celor doua galeti!
Frecand suprafata vopsita cu argila pentru decontaminare veti ridica contaminantii prinsi in stratul de lac lasand in urma vopseaua fina!
Practic ati pregatit vopseaua pentru a aplica ceara sau sealantul favorit!
Chiar si masinile noi au nevoie de decontaminare?
DA! Cu siguranta! Masina ta noua odata construita, sta intr-o parcare in asteptarea transportului. Iar acolo este expusa poluarii industriale dar si altor tipuri de contaminanti proveniti din copaci!
Multe dintre masinile noi sunt transportate de la fabrica pana la reprezentanta folosind trenuri sau camioane. Iar pe drum vor fi din nou………contaminate!
Fiecare masina noua va fi contaminata cu praf de la discurile de frana, clei din copaci, adeziv de la folia de protectie si multi alti contaminanti!
Prin umrare, o masina noua trebuie decontaminata, si nu doar cu argila pentru decontaminare!
Cat de des sa imi decontaminez masina?
Nu exista o regula sau un interval de timp fix in acest sens, puteti sa o faceti o data sau de doua trei ori pe an. Ideal ar fi sa controlati lunar starea vopselei si sa decontaminati masina doar atunci cand este nevoie!
OK, dar cum stiu cand masina mea este contaminata?
Luati o punga de un leu, bagati mana in ea, treceti cu degetele peste vopsea. Ar trebuie sa simtiti foarte usor contaminantii.
Si totusi cum se desfasoara procesul de decontaminare?
Mai intai o sa aveti nevoie de o bucata de argila pentru decontaminare si lubrifiant pentru argila ( clay lube), ce va face ca argila sa alunece perfect pe suprafata si practic sa se evite zgarierea ei. Este foarte important sa folositi foarte mult clay lube. Veti evita astfel zgarieturile produse de argila.
Daca nu ati mai facut niciodata aceasta operatiune sau daca folositi des o argila pentru decontaminare, va recomand sa folositi o argila cat mai fina pentru a evita zgarieturile. Folosita argila agresiva doar atunci cand intentionati sa polishati masina dupa.
Ca si clay lube puteti folosi o multitudine de produse. Fie sampon cu apa fie chiar cele care se numessc Clay Lube. Inclusiv Quick Detailer.
Inainte sa incepeti spalati bine masina inclusiv folosind metoda celor doua galeti pentru a da jos cea mai mare parte a contaminantilor. Usurand astfel operatiunea de decontaminare cu argila.
Luati argila voastra de 200g si taiati in 3-4 bucati de dimensiuni egale. Nu este indicat sa folositi o bucata mare deoarece daca o scapati pe jos, este obligatoriu sa o aruncati imediat! Prin urmare este bine sa ai la indemana cateva bucati de argila ca rezerva.
Luati una dintre bucatile taiate, si aplatizatile in palma folosindu-va de caldura mainilor pana ce devine usor de sustinut cu 3 degete pe vopsea.
Lucrati pe sectiuni mici de cate 60 x 60 cm, astfel incat lubrifiantul sa nu poata sa se usuce prematur pe vopsea. Efectuati operatiunea la umbra pentru a preveni uscarea prematura. Aplicati pe vopsea, si aveti grija sa aveti acoperire uniforma. Daca ratati o zona. Argila va agata vopseaua si va produce zgarieturi.
Folosind presiune mica, lasati argila sa alunece inainte si inapoi pe suprafata vopsita. Faceti asta folosind miscari in cruce. Inainte inapoi, stanga dreapta. Nu faceti miscari de tip cerc, deoarece asta poate cauza zgarieturi pe suprafata vopsita.
Ar trebuie sa vedeti si sa auziti argila cum aduna contaminantii de pe suprafata vopsita.
Aveti grija sa nu folositi presiune prea mare pe suprafata vopsita, riscati sa provocati matuirea vopselei!
Dupa cateva treceri, ar trebui sa observati ca argila aluneca complet fara efort peste vopseaua perfect decontaminata. Odata obtinut acest efect este momentul sa treceti la urmatoarea sectiune. Daca sectiunea inca se mai simte contaminata chiar si dupa cateva pase, aplicati din nou lubrifiant si repetati procedura.
Aveti grija ca argila voastra sa ramana mereu curata, practic impaturiti argila pana ce o noua fata ramane curata. Incalzirea ei in palme ajuta si la plierea perfecta pe cutele masinii.
Verificati argila frecvent pentru a va asigura ca nu ati adunat contaminanti mari care pot zgaria vopseaua.
Cele mai afectate zone vor fi haoinul si portbagajul. Zonele din spatele rotilor. Dar si zonele de jos ale portierelor.
Puteti folosi argila inclusiv pentru jantele de aliaj!
Daca la sfarsitul procesului argila pare a fi destul de contaminata, este indicat sa o aruncati la gunoi. In cele mai multe cazuri ea poate fi refolosita. Insa daca masina este excesiv de contaminata, va recomand sa aruncati bucata de argila folosita.
Stocati argila intr-o pungulita de tip zip lock, si in prealabil stropiti-o cu clay lube. Mai jos un exemplu de argila incarcata cu contaminanti.
Daca este prima oara, atunci ar trebui ca procesul sa dureze cam o ora. Pe masura ce capatati experienta, procesul nu ar trebui sa dureze mai mult de 30 minute.
Va repet! Daca ati scapati bucata de argila pe jos, aruncati-o!
Dupa ce ati terminat de decontaminat masina, aveti la dispozitie o suprafata fina, si cateva optiuni pentru ce urmeaza.
In teorie functie de lubrifiantul pe care il folositi poate fi nevoie sau nu sa spalati masina.
Practic insa, daca vopseaua urmeaza a trece printr-un proces de corectie(polish), nu mai este nevoie neaparat sa spalam masina.
La fel, daca lubrifiantul este dedicat, o simpla stergere cu IPA este suficienta inainte de a aplica ceara sau sealant.
Cea mai sigura metoda ramane insa spalarea cu un sampon ce nu contine ceara sau polimeri!
Acum ca ai invatat sa iti decontaminezi masina ca un profesionist, nu mai ai nici o scuza. Este timpul sa iti ceruiesti in mod regulat masina!
Distractie placuta!